Kansalaisaloite Dieselautojen käyttövoimaveron poistosta
Kansalaisaloite palveluun on tehty uusi aloite dieselautojen käyttövoimaverosta luopumisesta. Moniko kansalaisaloitteen allekirjoittanut on ymmärtänyt, Dieselautojen käyttövoimaverosta luopuminen tarkoittaisi polttoaineveron korotusta? Jos nyt Diesel on saman hintaista bensiinin kanssa, olisi se verouudistuksen jälkeen 26snt kalliimpaa.
Tätä kansalaisaloitetta suosittelen lämpimästi, tämä tekee dieselautojen ajamisesta kannattamatonta. Kiitos kansalaisaloitteen eduskuntamme pääsee säätämään lain joka suojelee ilmastoa ja parantaa ilmanlaatua taajamissa.Kun aloite hyväksytään, toivon että samalla hyväksytään ladattavien hybridien ja sähköautojen käyttövoimaveron poisto. Samalla voitaisiin poistaa autoveron alaraja, joka tukisi vähäpäästöisten autojen hankintaa.
PS. aloite on ylittänyt tarvittavan 50000 allekirjoituksen rajan.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3471?fbclid=IwAR3uPKzvF_sM1u8RQ…
Juntit eivät osaa tehdä kunnollisia kansalaisaloitteita. Ne kannattaisi kirjoittaa lakiehdotuksen muotoon tai esittää täsmällisesti pykälämuutoksia: mikä muutetaan, mikä kumotaan jne.
Ja onpa siellä oikea neronleimauskin: ”Käyttövoimavero on dieselautoilla huomattavasti suurempi, kuin bensiiniä käyttävillä autoilla.” No eipä ihme, sillä käyttövoimaveroa ei peritä bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta.
Tyhmä kansa ei siis ole olenkaan ymmärtänyt, mihin on nimensä pistänyt.
Ilmoita asiaton viesti
Käytänössä Dieselautojen arvo romahtaa, jos uudistus tehdään. Aika lähellä ollaan tilannetta jossa Dieselauton saisi puoleen hintaan suhteessa vastaavan Bensiinikäyttöisen auton.
Ilmoita asiaton viesti
JOS näin kävisi niin muutos olisi tilapäinen. Sen jälkeen varsinkin vähän ajavat vaihtaisivat bensa Kiansa 5- sarjan bemariin tai e-mallin mersuun kun hinta on kerran sama. Eli tilanne tasoittuu.
Ilmoita asiaton viesti
No eikö ne diisseleitten hinnat putoo muutenkin, kun niitä kilpaa kielletään.
Eihän tämä aloite tule koskaan näkemään eduskunnan äänestystä, niin ei liene merkitystä mihinkään suuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tero!
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/d6e124a0-c364…
Ilmoita asiaton viesti
”Eihän tämä aloite tule koskaan näkemään eduskunnan äänestystä, niin ei liene merkitystä mihinkään suuntaan.”
Oletko sitä mieltä, että tuosta veronpoistosta äänestetään eduskunnassa?
Aloitteen 50 000 ääntä ei tarkoita eduskunnassa äänestämistä, kuten ei Väykän aloitekaan mennyt.
Tämä yt sinäänsä olisi kai eduskunnassa mahdollista päättää, mutta eiköhän ne siitä jotain lakipuutteita löydä
Ilmoita asiaton viesti
Katsotaan nyt ensiksi, ei nuolaista ennen kuin on tipahtanut. Älä yritä siis tulkita omiasi – minun päähäni.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen 5 miljoonainen kansa puhdistaa koko maailman veroillaan? Ei ole mahdollista.
https://fi.globalpetrolprices.com/diesel_prices/Eu…
Ilmoita asiaton viesti
Juu, samalla nuo veronkorotukset nostaa hintoja ja luo paineita palkankorotuksiin. Samalla kun on tälläiset kikyt ja työllistämisjekut, jolla saataisiin ihmiset ottamaan vastaan työtä ”alueena koko Suomi”, luovatkin uuden ”kannustinloukun” ja ”liikkumisen rajoittaminen”, joka luo rajalliset mahdollisuudet ottaa työtä vastaan.
Onko tarkoituksesi kopioida ”make Finland great again” ??
Ilmoita asiaton viesti
Käyttövoimaveron siirto polttoaineeseen tukisi sitä että käyttäjä maksaa.
Olisi myös ilmastonsuojelun mukaista.
Sähköautot olisi ongelma miten niiltä kerättäis ”polttoaine” vero. Sähkön veroa ei voida niin paljon nostaa ja ei pystytä erottelemaan missä sitä käytetään. Jokin kilometri seurantalaite niihin?
Ilmoita asiaton viesti
-Sähkön veroa ei voida niin paljon nostaa ja ei pystytä erottelemaan missä sitä käytetään.
Eikös sähkön käyttäminen ole käyttämistä käyttipä sitä liikkumiseen tai lämmitykseen, miksi autoilijan pitäisi maksaa sähköstä suurempi vero?
Ilmoita asiaton viesti
Teiden käyttämisestä pitäisi kaikkien maksaa.
Ilmoita asiaton viesti
Siksi käyttövoimamaksua ei koskaan tulla poistamaan, sillä se on maksu jolla tulevaisuudessa sähköautoja ja bio-aineilla ajavia rokotetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko taas niin, ettei kukaan oikein tiedä miksi dieselin valmistevero on alhaisempi kuin bensalla. Se on suoraa yritystukea raskaalle kalustolle. Jotta tuki on voitu leikata pois kuluttajilta, niin dieseliin on lisätty käyttövoimavero. Käyttövoimavero on siitä ikävä tasavero, että se sortaa erityisesti vähän ajavia. Mistään haitoista ei näiden verojen osalta ole kyse.
Jos ja kun paperirullien rahtaamista satamiin kuitenkin halutaan oikeistohallituksen toimesta tukea, niin polttoaineen valmistevero voisi olla sama dieselillä ja bensalla. Maksetaan se tuki sitten avoimesti kuljetusliikkeille vaikka ajettujen kilometrien tai polttoainelaskujen perusteella.
Dieselin ja bensan hintataso jalostamolla taas riippuu kysynnästä. Nyt dieseliä (ja kevyttä polttoöljyä) kysytään sen verran enemmän, että noista molekyyleistä saa hiukan paremman litrahinnan. Valmistuskustannukset ovat kai aika samoja.
Ilmoita asiaton viesti